N-VA onthoudt zich bij stemming RUP en verslag gemeenteraad

Op 20 april 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Dit RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) is ontwikkeld om zonevreemde woningen dezelfde juridische toestand te geven als de nabije zonevreemde woningen. Zonevreemde woningen in natuurgebied, met of zonder verkavelingsvoorschriften, kunnen zo gelijkgesteld worden met zonevreemde woningen in agrarisch gebied. Dit is het geval in de zone Meutelstraat – Witteweg. Dat dit daar gebeurt vinden we goed, deze woningen zijn destijds correct, met bouwvergunning, gebouwd.

De éénvormige entiteit op de Staatsbaan bestaat enkel uit zonevreemde woningen in agrarisch gebied, met als enig verschil eventuele verkavelingsvoorschriften. Men kan via een eenvoudig verzoek verzaken aan deze verkavelingsvoorschriften, dus is er geen RUP nodig. Dat men hiervoor geen RUP ontwikkelt vinden we terecht.

N-VA onthoudt zich voor het gedeelte RUP Tiensebaan

Een gelijkaardige éénvormige entiteit, zoals op de Staatsbaan, bevindt zich op de Tiensebaan. Met als enig verschil dat daar een tweewoonst staat zonder de nodige bouwvergunningen. Dit goed is door de huidige inwoners gekocht in 1999, goed wetende dat er bouwovertredingen rustten op het gebouw dat men aankocht. Het bestuur wil via dit RUP deze twee woningen in halfopen bebouwing op dezelfde juridische hoogte brengen als gewone zonevreemde (maar vergunde) woningen in agrarisch gebied. M.a.w., juridische gelijkschakeling met de omliggende woningen, legaliseren dus ... De gemeente lost hiermee een privéprobleem op. Is dit de taak van de gemeente ?

De gemeente erkent (teksten in het RUP gewijzigd na ons aangeven op woensdag 22 maart) dat de onmiddellijke omgeving overstromingsgevoelig is. De gemeente is door ons op de hoogte gebracht  dat in augustus 2008 op minder dan 100m van de betrokken tweewoonst een persoon is overleden ten gevolge van wateroverlast en dat meerdere andere woningen getroffen zijn door wateroverlast. Sindsdien is niets, maar dan ook niets, ondernomen om te verhelpen aan de wateroverlast. Bij elke zware regenval staat het stuk van de Tiensebaan tussen de Heuvelstraat en Willy’s Agra onder water. Veel inwoners hebben reeds geïnvesteerd in o.a. terugslagkleppen om het water buiten te houden. Wij vinden dan ook dat de oplossing van de waterproblematiek voorrang heeft op de oplossing van een privéprobleem.

Dit RUP kost de Bekkevoortse belastingbetaler enkele tienduizenden euro’s. De eigenaars van de tweewoonst krijgen een belangrijk financiëel voordeel (goedkoop vastgoed gekocht met bouwovertreding op, wordt nu gelegaliseerd) maar hoeven niet bij te dragen in de kosten. Wij vinden dit onbegrijpelijk en kunnen hiervoor maar één reden bedenken: namelijk dat in één van de woningen een sp.a kandidate gemeenteraadslid woont die zich reeds tweemaal heeft kandidaat gesteld op de lijst van sp.a (2006 en 2012). Wij kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat dit vriendjespolitiek ten top is!