N-VA Bekkevoort vraagt om studie voor alternatieve inplanting buitenschoolse kinderopvang

Op 24 januari 2013

Concreet vragen wij ;

1. een onderzoek in te stellen naar de voor- en nadelen van de voorgestelde alternatieve locatie in de oude gemeenteschool van Molenbeek voor inplanting van de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang, en
  2. deze voor- en nadelen af te wegen tegen de huidige voorgestelde locatie grenzend aan bestaande sociale woningen, en
  3. de bevindingen van het onderzoek aan de gemeenteraad mee te delen.

Eind vorig jaar maakte de eerste Schepen van Bekkevoort een project wereldkundig voor een nieuw gebouw voor de Buitenschoolse Kinderopvang te Bekkevoort. Nu vraagt de N-VA Bekkevoort, nieuw in de oppositie, om een voorstel voor een alternatieve inplanting te onderzoeken. Dit is volgens de N-VA raadsleden Johan Everaerts en Jan Van Cauwenbergh absoluut noodzakelijk want het project dreigt in een sukkelstraatje van klachten betreffende geluidsoverlast en bijhorende rechtszaken verzeild te geraken. Het bestuur plant de opvang letterlijk tegen de sociale woonwijk achter het gemeentehuis. Er zijn recent tal van voorbeelden gekend waar een kinderopvang de deuren moest sluiten of ernstig beperkt werd in het aantal op te vangen kinderen omwille van klachten voor geluidsoverlast. Het prachtige initiatief om te zorgen voor voldoende kinderopvang te Bekkevoort kan best op een fiasco uitdraaien voor zowel de gemeente, de ouders als de kinderen.

De N-VA heeft een agendapunt laten opnemen voor behandeling op de gemeenteraad van maandag 28 januari 2013 waarbij ze voorstelt dat het college van Burgemeester en Schepenen een alternatieve inplanting zou bestuderen. Zij stelt voor om de Kinderopvang in de oude gemeenteschool van Molenbeek (deelgemeente van Bekkevoort) onder te brengen. Volgens de raadsleden heeft dit enkel maar voordelen en is er ook ruim plaats voor het gemeentearchief en bijkomende vergaderlokalen. Ook de verenigingen die er nu gebruik van maken kunnen er ruim onderdak vinden.
De twee gloednieuwe raadsleden hopen dat de meerderheid hun voorstel niet zonder meer zal wegstemmen en dat ze de moed hebben om mee te gaan in het toch voorzichtige en constructieve voorstel om een onderzoek in te stellen naar de voor- en de nadelen van de alternatieve locatie.