Masterplan Bekkevoort goedgekeurd meerderheid tegen oppositie

Op 2 maart 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Ondanks vele vragen, opmerkingen en een moeilijk interpreteerbaar, zeg maar onleesbaar Masterplan, is het Masterplan Bekkevoort goedgekeurd, meerderheid tegen oppositie. Al de 5 oppositieleden hebben tegengestemd.

Onleesbaar en onvolledig plan

De voorstelling van het Masterplan op de gemeenteraad van 27 februari begon met een verrassing voor de gemeenteraadsleden en het talrijk opgekomen publiek. Na meer dan 3 jaar werk aan het Masterplan blijken de kleuren die gebruikt zijn, zo verwarrend dat niemand kan volgen. De bruin ingekleurde blokken in de binnen gebieden (Berkstraat, tussen E. Coolsstraat en Renaat Woutershof alsook de doortrekking Kruisveld tot Schillekensberg) blijken allemaal woningen te zijn en geen appartementen van 4 verdiepingen. De bruine wegen die deze verbinden, blijken geen wegen maar wandelpaden te zijn.  Of dit in de praktijk ook zo zal blijven, is een open vraag. Hoe gaan de hulpdiensten (ziekenwagen/brandweer) ooit te hulp kunnen schieten via een wandelpad van 1.5m breed… Deze ontsluiting gaat ons inziens nooit goedgekeurd worden. Een legende is niet toegevoegd en enige verklarende, geschreven uitleg bij de kaarten is er ook niet. De uitgeschreven conclusie is ook heel beknopt.

N-VA fractie vraagt uitstel van stemming

In dat opzicht hebben wij, de N-VA fractie, gevraagd om de stemming uit te stellen tot wij een correct en volledig Masterplan ontvangen. Wij hebben ook gevraagd om de oplossingen die men voorziet voor waterberging toe te voegen aan het Masterplan. We hebben een korte uitleg gekregen van wat men voorziet aan waterberging en open grachten, maar betwijfelen of dit zal volstaan. Dat zal een oplossing kunnen bieden om wateroverlast te vermijden in de huidige situatie, maar of dit voldoende is in teken van dit Masterplan betwijfelen wij ten zeerste. Dit is voor ons fundamenteel en één van de redenen om dit Masterplan niet goed te keuren.

Het bestuur drukt stemming door

Op onze vraag tot uitstel van de stemming is de gemeenteraad geschorst. Een deel van het bestuur was begripvol voor onze vraag, een ander deel niet. Deze laatsten hebben het gehaald en de stemming doorgedrukt, met de belofte de gemeenteraadsleden een volledig en correct afgewerkt Masterplan te bezorgen op één van de volgende gemeenteraden, vermoedelijk die van eind april. Dit afgewerkt Masterplan zal daarna voorgesteld worden aan de inwoners via een infomarkt dewelke georganiseerd wordt midden mei. Dit kan een maand opschuiven … Deze manier van werken getuigt van weinig respect voor de gemeenteraadsleden en de bevolking. Een onvolledig en onleesbaar plan er door duwen met de belofte om later een aangepast en correct plan te bezorgen is ongezien.  Dat is hetzelfde als een blanco blad tekenen en hopen dat men nadien woord houdt … In zulke omstandigheden worden wij als oppositie gedwongen een plan goed te keuren. Vanzelfsprekend hebben wij het Masterplan niet goedgekeurd, omwille van deze manier van werken en andere inhoudelijke zaken, zoals de vrees voor wateroverlast. Door op deze manier te werk te gaan wordt enige inspraak van de bevolking en oppositie ook onmogelijk gemaakt.

Eens wij het afgewerkte Masterplan Bekkevoort ontvangen publiceren wij dit op onze N-VA Bekkevoort website.

Geen onteigeningen

De meerderheid heeft ook meermaals vermeld dat er geen onteigeningen gaan gebeuren. Ook niet voor de aanleg van wegen, om woningen die in achtertuinen van buren zouden opgetrokken worden te kunnen bereiken. M.a.w. het bestuur heeft uitdrukkelijk bevestigd dat men als particuliere eigenaar niet verplicht zal onteigend worden. Dit betekent, dat het bouwen van woningen of appartementen niet kan doorgaan als de bouwplaats niet bereikbaar is omdat één of meerdere andere buren niet wensen te verkopen. Het gevaar bestaat natuurlijk dat dit wrevel onder buren kan teweeg brengen en een hoge sociale druk om ook te verkopen. Als men woord houdt zorgt dit er wel voor dat ieder zijn eigen privacy op deze manier kan beschermen en het eigendomsrecht niet geschonden wordt.

Veel discussie, weinig duidelijke antwoorden

Het masterplan is gedurende 3.5 uur voorgesteld en besproken. Dit heeft tot veel discussies aanleiding gegeven, maar spijtig genoeg weinig duidelijke antwoorden opgeleverd. Op sommige vragen, bvb de vraag waarom de oppositie, de GECORO (Gemeentelijke commissie Ruimtelijke Ordening) noch de bevolking geraadpleegd werden, kwam geen antwoord.

Op andere vragen, zoals de inplanting van de werkplaats voor de technische dienst, werd in discussie gegaan om uiteindelijk de eigen visie door te drukken. Enkel betreffende de waterproblematiek heeft men enkele oplossingen voorgesteld en deze zal men toevoegen aan het Masterplan.

Verder moest het plan heel vaak verduidelijkt worden omwille van de hierboven beschreven problematiek van onvolledigheid, onduidelijke kleuren en ontbreken van legende en enige geschreven uitleg.