N-VA Bekkevoort staat voor eerlijke belastingen

Op 7 februari 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Tijdens de laatste gemeenteraden (die u via de link aan de rechterkant kan bekijken) van 2016 zijn naar jaarlijkse gewoonte de belastingstarieven vastgelegd voor in dit geval 2017.

Bij punt 6, belasting op aanplakborden, hebben wij de eenvoudige vraag gesteld hoeveel het circus moest betalen. Zij hadden namelijk de hele gemeente vol gehangen met borden.

Het ontnuchterend antwoord was dat hen niets was aangerekend. Wij hebben gesteld dat we dit niet eerlijk vinden naar iedereen die in Bekkevoort wel belastingen betaalt op aanplakborden.

Op de gemeenteraad van december zijn we verder ingegaan op dit punt en hebben we het bestuur duidelijk gemaakt dat er volgens dit belastingreglement nog tijd en mogelijkheden zijn om het circus te belasten. Wij hebben het bestuur gevraagd om eerlijk en correct te belasten. Iedereen gelijk voor de wet! Ook het circus. Dat ze daardoor de komende jaren mogelijks niet terugkeren is geen argument. Dat zijn de gevolgen als men ondoordacht nieuwe belastingen invoert. We hebben gevraagd om een beslissing te nemen voor de gemeenteraad van 30 januari.  Zonder beslissing zouden wij een aanvullend agendapunt indienen met de vraag tot  afschaffing van het belastingreglement op aanplakborden.

Op het schepencollege van 23 januari heeft het bestuur beslist het circus te belasten.

Opmerking ; dat de belastingen in 2017 niet stijgen t.o.v. 2016 wil niet zeggen dat ze niet gestegen zijn deze legislatuur. Er zijn deze legislatuur immers meerdere belastingen bijgekomen. Denk maar aan de belasting op aanplakborden, de belasting op nachtwinkels alsook de belasting op geldautomaten.

En dan zijn er nog andere nieuwe reglementen die de kas spijzen, denken we maar aan het retributiereglement op de begraafplaatsen, ‘het concessiereglement’.

Hoe waardevol vond je dit artikel?