Bestuur Bekkevoort komt met "Monsterplan Bekkevoort"

Op 24 januari 2017

Het Schepencollege heeft grootse bouwplannen in het centrum van Bekkevoort, de puzzelstukken passen verder in elkaar.

De gekende feiten :

1. Het bestuur bevestigt op de gemeenteraad van 7 november dat men via het Masterplan Bekkevoort het aantal wooneenheden in de kern van Bekkevoort wil laten stijgen van 400 naar 800 wooneenheden.
  2. Het Masterplan werd voorgesteld op de GECORO (gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening). Het plan is al in een vergevorderd stadium, dit om speculatie te vermijden, zegt de bevoegde schepen. Hierdoor is er echter nog nauwelijks zinvolle inspraak van de bevolking mogelijk !
  3. Het sp.a blaadje van januari laat niet veel ruimte voor interpretatie. Ik citeer : “Naast de steden zullen ook in bepaalde dorpskernen langs strategische vervoersassen veel meer bewoners moeten gehuisvest worden en dus wooneenheden moeten gecreëerd worden.” De Vlaamse bouwmeester maakt dit zeer concreet : “ Je gaat bouwen op plekken waar al gebouwd is. Heb je meer nodig, dan ga je verdichten. Een plek waar een gebouw van één laag staat, ga je dan afbreken en vervangen door een gebouw van meer verdiepingen. Je kan ook gebouwen dichter bij elkaar zetten en private tuinen daartussen wegnemen. Conclusie is hoger bouwen met kleinere wooneenheden in bepaalde dorpskernen”.
  4. Men spreekt in het Masterplan van appartementen van 4 bouwlagen.

Inbreiding en verdichting

Het Masterplan betreft voornamelijk het gebied tussen de Robbesrodestraat (Hendrickx) en de Steenberg (Poort Van Bekkevoort). Heel het gebied tussen het Renaat Woutershof, en de Eugeen Coolsstraat (vanaf de Staatsbaan gezien ‘achter de kerk’) wordt voorzien voor een nieuwe school, een multifunctionele zaal en wooneenheden. In de kelder van de multifunctionele zaal zal er kunnen gefuifd worden.

Maar ook ten noorden van de Staatsbaan tussen het Kruisveld en tot aan de huidige school voorziet men dat het wordt volgebouwd.

Aan het ‘nieuwe’ kerkhof bouwt men de gemeentelijke werkplaats en ten Oosten van de Berkstraat komt nog een woonzone. Waar de huidige werkplaats staat, komen er appartementen.

Geen verstedelijking gewenst

De N-VA verzet zich niet tegen dorpskernvernieuwing en er kunnen nog woningen bijkomen in de dorpskernen.  Het bewijs hiervan is dat we het Masterplan Assent mee hebben goedgekeurd.  Maar daar was de situatie heel anders, vooral ook doordat het Mierenbergpark ter grootte van 2,5 ha nu ter beschikking komt van de bewoners.

Bekkevoort is een open plattelandsgemeente en wij, N-VA Bekkevoort, willen er over waken dat dit aspect niet verloren gaat. Jongeren komen of blijven hier wonen omdat ze rust en ruimte zoeken voor zichzelf en vooral voor hun kinderen.

De vrees die we geuit hebben in ons blaadje van december 2016 is terecht. We vrezen voor :

1. De privacy van de bestaande inwoners.
  2. Onteigening van tuinen zonder inspraak, zodat er appartementen of een school kan worden ingepland.
  3. Open ruimte zal veranderen in bebouwde en verharde oppervlakte, met mogelijks wateroverlast tot gevolg.

Opmerking : dat dit plan zo lang werd stil gehouden om speculatie te vermijden, vinden wij een drogreden. De speculatie is gestart in december 2011 toen de tuin (ongeveer 20 are) van gewezen CVP-burgemeester Rasschaert werd gekocht door de gemeente voor 125.000 €. Die grond was toen tussen de 5.000 en de 10.000 € waard en ligt midden in het gebied tussen het Renaat Woutershof en de Eugeen Coolsstraat. Gaat men de huidige inwoners vergoeden aan dezelfde voorwaarden ?

De N-VA Bekkevoort beraadt zich over hoe ze dit dossier verder zullen aanpakken. Inwoners die onze vrees en ons standpunt delen en ons wensen te steunen mogen ons altijd contacteren via bekkevoort [at] n-va.be .

Johan Everaerts                                                                       Jan Van Cauwenbergh

Sofie Van de Broeck                                                               Marc Dierens